22nd Jun 2010
Anholt-Gilleleje

Kl. 9 tog Jørgen cyklerne frem. Formiddagen skulle bruges til at cykle Anholt rundt (på vej), dvs. forbi campingpladsen, op til byen og hjem igen "gennem landet", som vejen så rigtig hed. I byen stoppede vi ved et mindesmærke for faldne i forbindelse med engelsk besættelse i 1809-11. Englænderne havde besat Anholt efter bombardementet af København 1801. De havde da set, at Anholt var et godt støttepunkt at beherske midt i Kattegat. Herfra kunne de så kontrollere sejlads til og fra Østersøen.

Vi gik lidt ud i Ørknen og så dens enestående natur med sandede bakker, krat, lyng og græs. Endelig kørte vi til kirken, hvor vi kom med på en lytter, da en "Anholter" fortalte om øen og kirkelige traditioner ved dåb, bryllup og begravelser. Meget interessant. Således belært begav vi os tilbage til havnen for at spise forkost inden afgang mod Gilleleje. www.anholt.dk

Afgang fra Anholt kl. 12.40. Vind w-lig 8-9 m/s. Vi sætter sejl i havnebassinet og går afsted med fulde sejl. Kursen mod Gilleleje er 143 grader, hvilket betyder halvvind/agten for tværs. Fin sejlads til kl. 16, ca. 23 sm. Herefter løjer vinden, og vi starter motoren og ruller genuaen ind. Der er overskyet og ikke særlig varmt. Vi tager begge fuld mondering på. De sidste timer blev for motor.