24th Jul 2011
Molde-Ålesund

Først lidt om midnatskoncerten i aftes. Da vi ankom til Domkirken kl. 22,15, var der allerede mange. Men vi fik et par gode pladser midt i kirken. Da klokken nærmede sig 23, var kirken næsten fuld – ca. 700 personer. Kl. 23 bød leder af jazzfestivalen Jan Ole Otnæs velkommen til festivalens sidste koncert. Derefter fik biskoppen ordet. Hun talte om de tragiske begivenheder i Oslo og på Utøya. Så bad hun en bøn for de pårørende og efterladte, hvor hun betonede vigtigheden af sammenhold i svære stunder. Til slut bad vi sammen Fadervor, inden koncerten kunne begynde. En noget speciel indledning til en jazzkoncert. Trioen bestod af Dave Holland på bas, John Surman på klarinet og sax og Anouar Brahem på oud. Det var stemningsfuld musik, som egnede sig fint til specielt denne lejlighed. Vi kendte ikke musikken, som var præget af både afrikanske, europæiske og østerlandske klange. Vi havde en fornemmelse af, at de ville vise alle deres instrumenters facetter og deres egen tekniske kunnen frem for genkendelige melodiske forløb. Da vi gik hjem, var vi enige om, at det havde været en oplevelse, og at musikerne var fantastisk dygtige. Men det var milevidt fra den traditionelle jazz, som vi foretrækker. Men hvorom alting er: Gaven kan ikke byttes, Jonna!
I dag skulle vi så tage afsked med Molde. En smuk, velplejet og ren by med mange roser, fine haver og parker. Vi kom ud fra vores krog kl. 11,30. Der måtte første sejle nogle, der lå udenfor os, før vi kunne snige os ud. Vejret var fint. Sol for første gang, mens vi besøgte byen. Man kunne se en del af de fjeldtoppe, som mange kender Molde for. Bl.a. besøgte kejser Wilhelm den 2. byen hver sommer med sin yacht, bl.a. pga. den smukke udsigt mod over 200 fjeldtoppe i syd, kaldet Moldepanoramaet. Efterhånden som vi nærmede os Ålesund, kom havgusen ind fra Atlanten, og den er kold. Vi måtte i ekstra tøj for ikke at fryse. Da vi ankom til Ålesund, havde solen igen fået overtaget, og vi var heldige at få en fin plads helt inde ved broen midt i byen. Så nu nydes en kold øl i cockpittet. Ankomst Ålesund 17,15. Log 9213,8. Trip 35,5.