3rd May 2012
Overliggerdag i Ballen

Da Jonna aldrig før har besøgt Samsø og vejrmeldingen igen lød på sol, har vi besluttet at cykle en tur rundt på den sydlige del af Samsø. Cyklerne var i fin stand efter eftersynet i Gordons altmuligværksted for en god uges tid siden. Turen startede op ad bakke mod Brundby, som skulle have en gammel mølle. Selvom vi spurgte om vej, fandt vi aldrig møllen !! Nå, videre mod Ørby, hvor vi besøgte kirken. Den havde en del sætningsskader, men den var også fra 1904!! Videre mod syd til Brattingborg gods – imidlertid var der intet at se – zutritt verboten – så vi nød en vand i vejkanten ved Brattingborg skov. Herefter videre mod NV til Kolby. Her var kirken fra 12-1300 tallet, og her var der ingen sætningsskader. Vil gengæld et smukt interiør med flot dekoreret prædikestol og altertavle. Bagerst i kirken var et kalkmaleri, der forestillede en rytter, der dræber et lam/en ko med en lanse, mens en kvinde ser til. På vej mod Kolby Kås passeredes Kolby Mølle, som var i hollandsk stil og som malede sidste gang i 1947. Møllen var desværre lukket. Vi spiste frokost (medbragt) på havnen i Kolby Kås. Der skete ikke meget. Kun 1 lystbåd i havnen. Efter et velfortjent hvil gik turen hjemad mod Ballen. Alt i alt en dejlig tur i fantastisk fint vejr. Vel tilbage drak vi kaffe og fik cyklerne pakket igen. Fin sommerdag på Samsø og strisseren så vi slet ikke.
PS: Vi er bange for, vi har glemt at vende vores skilt på pladsen i Nibe til grønt, så er der ikke en eller anden, der vil vende skiltet på plads 195 til grønt, så andre kan benytte pladsen med god samvittighed, indtil vi vender hjem engang i august.