31st May 2012
1. turistdag i Amsterdam

Cyklerne blev taget frem i morges. Hen til færgen og over til Hovedbanegården. I går ved aftenstid var vi på ”gåben” med færgen på besøg på Hovedbanegården. Det var vist godt, for i dag vidste vi, hvordan man bærer sig ad med at forcere menneskemylderet og komme ud på gadenettet udenfor banegården. Herefter på cyklerne gennem centrum og Dam Square ud til Rijksmuseum, som var dagens først turistpunkt. Cykelturen gik godt på trods af en del kaos, hvor cykelbanen var spærret. Pludselig var vi blandt sporvogne, biler og scootere ude på selve vejen. Nogle kørte over for rødt, andre steder styrede en gulklædt vejarbejder trafikken!!! Velbeholdne fremme kunne selve museet studeres nøjere. Vi koncentrerede os om de store hollandske malere fra 1600- og 1700-årene. Selvfølelig Rembrandt, men også Vermeer, Jan Steen og Franz Hals. Over 400 malerier fra denne gyldne periode. Inden vi forlod museet insisterede Jonna på at se dukkehusene, og det gjorde vi så, selvom det ikke just var derfor, jeg besøgte Rijksmuseet. Så igen på cyklerne ud i mylderet. Tilbage på Dams Square parkerede vi og gik lidt rundt for at finde et sted at spise frokost. Valget faldt på en kinesisk restaurant, hvor vi fik kyllingesuppe, forårsrulle og en risret med kylling/omelet til. Hertil 2 Heiniken øl. Pris 25€. På hjemvejen var vi forbi Oude Kerk, som er byens ældste monument. Først trækirke, senere i 1200-årene opført i sten. Men først i 1300-tallet udvidet til den gotiske basilika, som nu ligger midt i Red Light District. Størst indtryk gjorde kirkens enorme størrelse sammen med en fotoudstilling fra konkurrencen Årets pressefoto 2011. Efter en times tid i kirken var vi klar til dagens sidste udfordring – hjemturen på cykel. Hele dagen overskyet, men tørt. Da vi kommer hjem til båden starter regnen for alvor. Så nu slapper vi af med kaffen og følger Caroline Wosniacki i Paris Open. Hun vinder, men spiller ikke helt overbevisende.