29th May 2014
Snedskär-Trosa

Afgang kl. 10,10. Ankomst 17,10. Log 41,8. Vejrmeldingen sagde i aftes 8-11 m/s fra N, aftagende sidst på dagen. Bl.a. derfor besluttede vi at drage mod Trosa. Imidlertid var vinden ikke som lovet, men nærmere 10-16 m/s. Det betød røgvand ind over båden, da vi gik over det åbne stykke mod Oxeløsund. Vi gik hele turen for motor med støtte af storsejl eller fok. Da vinden ville blive ret imod nord for Oxeløsund, skulle vi rulle storsejlet ind i 16 m/s. Det gav en del problemer. Indhalet hoppede af rullen på masten, dernæst kunne sejlet umuligt rulles ind - der manglede ca. 1/3. Skipper måtte i aktion - først rulle sejlet ind. Udhalet havde i kampens hede låst sig selv, så indrulning var en umulighed. Jonna styrede og var ikke helt klar over, hvor vi var! Var der nogen, der sagde ”Murphys lov”. Nå, men i fællesskab fik vi løst problemerne og kom sikkert i havn i Trosa. Det var en dejlig fornemmelse at falde ned i cockpittet og nyde en velfortjent øl, i øvrigt sammen med en ung svensk ingeniørstuderende, som hjalp os med at komme ind i ca. 12-14 m/s. Aftensmaden blev de sidste bøffer fra Svenstrup Brugs, skyllet ned med en dejlig Toscaner – Tuscany Rossa 2009 – 10 i karakter efter Price/skalaen (mors- og farsdagsgave). Spændende, hvad morgendagen vil bringe, men vi har besluttet at gå igennem Södertaljekanalen til Stockholm, når vejret bliver bedre end i dag.

Next: Trosa-Skansholmen
Previous: Fyrudden-Snedskär

Lodsudkik ved Arkösund

Stendøren, indsejling til en dejlig naturhavn.

Endnu et lodsudkik.

Den unge ingeniørstuderende, der hjalp os i havn.