Dragør-Gislövsläge

2010-06-29

Afgang Dragør kl. 11.00. Vi har handlet de sidste danske indkøb inden turen mod øst. Ekstra rugbrød, dansk ost, smør og lidt godt til ganen. Vinden er i starten meget svag- men desværre sydlig, så motoren må holde for mod Falsterbo-kanalen. Hertil ankommer vi kl. 13.30 og kl. 14.00 går vi gennem broen (porten mod øst). Så er vi i Østersøen og ikke længere i Øresund. Vi drejer mod sydøst og vinden er stadig lige i panden. Motor videre langs sydkysten af Sverige. Vi har talt om at gå ind i Trelleborg, og jeg udstikker en kurs på 115gr. Den går tæt forbi Svartstens Odde, men det ser ikke faretruende ud på GPS’en. Imidlertid rammer vi i et ubemærket øjeblik, hvor jeg læser i Havnelodsen og Jonna er nede om læ for at gøre status på valutasituationen, noget grus og lidt større sten. Jeg vender båden, og vi er ret hurtigt lette igen. Men, puh ha, vi er nu kommet til landet med den stenede grund. Det må vi lære af, og båden har tilsyneladende ingen mén af mødet med Sverige. Vi går ikke til Trelleborg, da havnelodsen fraråder dette. I stedet anløber vil Gislövsläge lidt øst for Trelleborg. Dejlig havn, god plads.
Ankomst kl. ca. 16, log 5.252.1, trip 27.4.