Simrishamn-Utklippan

2010-07-01

Afgang Simrishamn kl. 8.40 for sejl med vest-nordvestlig vind 4-8 m/s. Efter ca. 5 timer løjer det, og efter nogle forsøg med spilet forsejl ender det med, at sejlene bjerges, og vi sejler resten af vejen for motor, ca. 4 timer. Ankomst Utklippan kl. 17.45. Log 5.353,1. Trip 53,3 sm.
Om Utklippan: Som navnet siger en gruppe skær langt til havs. Ca. 10 sm. til nærmeste land syd for Karlskrona. Da den store flådehavn Karlskrona blev anlagt i 1680, øgedes interessen for afmærkning af Utklippan. Den første officielle anmodning om etablering af fyr kom fra admiralitetet i 1696. Imidlertid nød anmodningen ingen fremme, og i 1700-årene skete der ikke meget. Mod slutningen af 1700-årene fik man et vippefyr på sydskæret. Det var imidlertid svært at passe – der var f.eks. ingen træ på skærene til at fyre med. Det første rigtige fyr blev bevilget i 1836 og stod færdigt i 1840. Siden er skærene vel mest kendte fra vejrmeldingerne i radioen, hvor observationer fra Utklippan ofte indgår. Havnen er speciel derved, at der er to indsejlinger, en vestlig og en østlig. Ved hård vestlig vind benyttes den østlige og visa versa. Der var rester af porte, som kunne lukkes for at undgå indbæring ved hårde vinde. Disse var dog ikke i brug mere, men må have været meget nyttige og kendes i Danmark fra Gudhjem. Vi anløb i forholdsvis grov sø fra vest og valgte derfor den østlige indsejling. Det gik fint og var helt efter bogen.
Af blomster fandt vi på skærene: Musevikke, stedmoderblomst, engelskgræs, blæresmelde og den mere sjældne mild stenurt.