Nynäshamn-Kymmendö

2010-07-13

Afgang Nynäshamn kl. 11 og for sejl mod nord langs Ornö. Vind sydøst 4-8 m/s – fin sejlads. Ved 14-15 tiden blæser det 10 m/s i pustene, men det øger bare farten yderligere. Logger over 7 i pustene, ellers ca. 6. Vi ligger for hækanker ved Persholmen på Kymmendö. Øen er nok bedst kendt fra Strindbergs Hemsöboerne, som foregik her. Strindberg kom første gang til øen i 1871 som ung student. Senere byggede han et lille træhus på øen, som han brugte som forfatterstue. Her skrev han bl.a. Mäster Oluf og Nya Riget, men dog skrev han Hemsöboerne ved Bodensøen i Schweiz. Øen ejes af 3. og 4. generation af hemsöboerne, familien Wahlström. Familien har tidligere bygget store trækister, som brugtes til brobygning (bådebroer). Kisterne kunne være op til 25 m lange og 6-7 m dybe og ca. 3-4 m brede. Man lavede dem på øen, søsatte dem og bugserede dem hen, hvor de skulle bruges. Så fyldte man dem med sten, og de blev på den måde til bådebroer. Ja, det var lidt historie om Kymmendö. Jeg har allerede været i vandet, det var 20 gr., acceptabelt. Stedet er åbenbart populært – jeg kan tælle ca. 30 både i vigen. Ankomst kl. 15, log 5.609,5, trip 22,1.