Meer info!

2006-06-13

Gisteren aan het eind van de middag het landendraaiboek (Indonesië in dit geval) per mail ontvangen. Rond half 5 nog één, maar nu een nieuwere versie. Of we die nog maar even willen doornemen voor vanmiddag 3 uur.... Dan hebben een aantal nieuwe collega`s en ik nl. de voorbereidingsbijeenkomst voor Indonesië. Gelukkig was ik gisteravond na de bbq met de buurtjes nog helder genoeg om in bed een tijdje in de papieren te neuzen. En gelijk is er al weer wat meer duidelijk geworden!

Nog een aanvulling op het visumverhaal: Gister las ik in het landendraaiboek dat je een langdurig visum moet aanvragen als reisbegeleider. Ik heb ingevuld: kortdurend/toeris (na overleg met Djoser!). Langdurig visum geldt een jaar, de ander max. 60 dagen. In beide gevallen mag je max. 60 dagen blijven; bij de eerste kun je nadat je de grens over bent geweest weer naar "binnen" voor max. 60 dagen; bij de tweede niet. O, o, wat nu; mijn verblijf daar is 73 dagen! Gelukkig heeft Indonesië sinds mei de visumplicht gewijzigd: je kunt bij binnenkomst aan de grens (op het vliegveld bijv.) een visum voor 30 dagen kopen voor $ 25,=. Probleem opgelost! Ik ga binnen 60 dagen naar Kuala Lumpur, vlieg terug en koop een nieuw visum aan de grens. Binnen die 30 dagen is mijn 3e reis afgelopen en ben ik het land so wie so uit. Voor de volledheid: mijn visumaanvraag wordt door het visumbureau (Taurus) verzorgd. Deze was al op de hoogte van mijn bestaan en reisleidersschap voor Djoser. Wie weet hebben zij "gewoon" toch een langdurig visum aangevraagd. Zal het jullie op deze plek laten weten zodra ik m`n paspoort retour heb ontvangen!