Indeblæst på Arholma

2010-07-30

Med et kulingsvarsel fandt vi det klogest at blive på Arholmene. Vi brugte dagen på et besøg på Arholma Batteri - et fæstningsværk sprængt ind i klippen. Det blev til i 1960-erne, da der var et spændt forhold til Sovjet, og hvor en russisk u-båd gik på grund ved Karlskrona. Svenskerne lavede flere lignende fæstninger i skærgården for at holde øje med bjørnen mod øst. 110 mand var stationeret her frem til 1992, hvor man anså faren for minimal efter Sovjets fald. Herefter er fæstningsværket lukket ned, men vises nu frem for turister. For 15 år siden fik udlændinge lov a besøge Arholma. Tidligere var det militært området, hvor ”utländinge intet tiltræde” havde. På en af vore første ferier i den svenske skærgaard omkring 1985 kom vi til at sejle ind i et ”skyddsområde”. Fluks kom et kystbevogtningsfartøj og fulgte os ud af området, men sådan er det ikke mere. Da vi kom tilbage til båden, var flere sejlet, og vores båd var lagt langskibs ved broen. Hækankeret havde åbenbart sluppet, og flinke naboer havde klaret at fortøje Freja. Lidt senere drev en båd, som lå for svaj i bugten. Lige inden den drev ind i broen, lykkedes det os (naboer og os) at få båden fortøjet til broen. I pustene blæste det vel 15-18 m/s.