Arholma-Mariehamn

2010-07-31

Oppe ”allerede” kl. 7,50 for at høre vejrmelding. Stadig kulingvarsel for Ålandshavet, så vi tager det roligt indtil næst vejrmelding kl. 12.50. I ventetiden pakkes gummibåden, da der ikke er ret gode muligheder for naturhavne på Åland/i Finland. Endvidere er det rarere at sejle havsejlads uden jolle på slæb. Efter vejremeldingen kl. 12.50 beslutter vi os for at sejle til Mariehamn. Vinden er løjet på Arholmene og var ikke mere end 5 m/s. Godt nok var der stadig kulingvarsel, men det ville nok kun var et par timer mere. Derefter aftagende mod aften. Afgang kl. 13.15. Vinden syd 5-9 m/s. For fulde sejl går det fint mod øst – kurs 80 gr. Vi logger 5,5-6, og det føles godt igen at have rigeligt vand under kølen. Efter ca. et par timer frisker det, og vi logger nu næsten konstant 7. Vinden er nu 7-12 m/s. Den sidste time mod Nyhavn fyr blæste det 12-14 m/s. Bølgerne voksede, og vi kunne surfe ned ad dem. Loggede 11,5 som det meste, dog kun en enkelt gang. Vi havde efterhånden rigeligt sejl på, og vi rullede genuaen ind ved Nyhavn. Vi burde nok have rebet tidligere. Resten af turen alene for storsejl. Ankomst Mariehamn 18.45. Log 5.789,4. Trip 38,4. Næsten præcis 7 i snit – ganske pænt målt over hele distancen.