Högsåre-Hangö

2010-08-05

Efter overliggerdagen er vi tidligt oppe – kl. 7 dansk tid. Vi sejler kl. 9,15 og spiser morgenmad undervejs. Først ingen vind, så lidt 2-4 m/s – så igen ingenting. Så det bliver til ca. 1/3 for sejl og 2/3 for motor. Ankomst Hangö kl. 13,15 LT. Trip 24,1. Log 5.930.7. Efter et besøg på turistkontoret var vi oppe i vandtårnet, hvorfra der er en fantastisk udsigt over byen, Hangöodden og skærgården udenfor. Derefter de nødvendige indkøb til opretholdelse af trivslen og livet ombord.
Lidt historie: Allerede i vikingetiden kendes lokaliteten som et udgangspunkt for togter mod øst. Navne er ristet i klipperne herudfor. Den egentlige by blev grundlagt i 1874 af kejser Alexander den 2. Havnen blev taget i brug i 1873, da jernbanen til byen blev anlagt. Omkring århundredeskiftet udvandrede c a. 400.000 finner til Amerika, Canada og Australien. 250.000 af disse forlod Finland fra Hangö med lastskibe, der bragte smør til England. Derfra videre til de nye kontinenter. Odden bevogtes stadig af ”Hangsö Öje” – Russarö Fyr, hvis blinkende lys for mange blev den sidste hilsen fra fædrelandet.