Hangö-Helsinki

2010-08-06

Afgang Hangö kl. 8.15 LT. Ankomst Helsinki 19.45 LT. En lidt lang sejltur gennem den sydfinske skærgård. Vejret var fint, bortset fra vinden, som var imod, men ikke mere end 3 m/s. Solen skinnede, så vi tog det som en udflugtstur for motor. Vi har fået en fin plads i HSS, Helsinkis Segelselskab. Jeg har forudbetalt for 3 døgn, 50 € alt incl. – strøm, bad, sauna, internet - så det er vel OK. Nu er vi klar til at være turister i Helsinki et par dage. Log 6.004.3. Trip 73,7.
Lidt om afmærkningen i finske farvande: Afmærkningen adskiller sig noget fra den, vi kender i Danmark. Her er den grundlæggende afmærkning i skærgården kompasafmærkning, N – S – Ø –W – afmærkninger. Det, der kan drille lidt, er, at de mangler topbetegnelsen, så man må lære sig farverne, f.eks. sort-gul= nord, gul-sort=syd, sort-gul-sort=øst og gul-sort-gul=vest. Det er alt sammen fint, men i modlys ville det være rart med topbetegnelsen, som dog findes i søkortet. Herudover er der et hav af overetlinjer, som kan føles, hvis man er opmærksom på dem. Grunden til, at man har dette system, tror jeg, er, at der er mange ruter, som krydser hinanden, hvilket vil gøre det meget svært at skelne mellem ind- og udgående trafik. Hvor skærgården kun strækker sig nogle mil fra land, bruges den kendte sideafmærkning med røde og grønne stager, men her er der også kun 1-2 løb, der kan besejles. Også her bruges overetlinjer til at lette sejladsen gennem smalle sunde og stræder. Endvidere er udvalgte øer markeret med et stort bogstav, f.eks. A, for at vise, præcis hvor du er. Bogstavet står på et stort skilt på land og på et lille mærke i søkortet. Ganske god idé, som svenskerne kunne lære af. Efter nogle dage synes vi, det går fint med at finde vej. Dog har vi hele tiden papirkortet liggende ved siden af GPS’en. Papirkortet er ofte bedre i tilfælde af mange afmærkninger oveni hinanden og giver et bedre overblik.