Turistdag i Helsinki

2010-08-07

Dagen startede med, at vi jagtede nogle søkort over den estoniske kyst. Vi har kortene elektronisk, men ville gerne have dem på papir også. Det lykkedes, efter vi først var gået forgæves hos Stockmanns – det største indkøbscenter i Norden. Her blev vi vist over til Suomolainen Kirjakauppa, som havde næsten det, vi søgte. Herefter nød vi en øl på Aleksandergade og så på folkelivet omkring os. Efter et par pizzaer tog vi Hop-on – Hop-off sightseeingbussen lidt rundt i Helsinki. Vi startede ved Helsinkis Domkirke, Storkirken, og var bl.a. forbi det olympiske stadion fra 1952 og Sibeliusmonumentet, som vi ikke rigtig kunne se, hvad forestillede. På hjemturen fandt vi tilfældigt et S-marked og fik købt ind. Vi havde booket tid i saunaen til kl. 17, det var for varmt på en hed sommerdag, men vi måtte prøve. Alle havne i Finland har en sauna, selv den mindste havn uden el og vand har en. Derefter tidligt i seng. Det er hårdt at være turist i en storby, når temperaturen nærmer sig 30 gr.