Svartholm-Santio

2010-08-11

Afgang kl. 9.15 LT. For sejl videre mod øst. Det gik fint. Vi gik udenskærs i dag. Det kortede turen en del. Sejlene blev først pillet ned ved Santio. Vi havde udset os en ø tæt på den russiske grænse. Men ak, der var hverken bro, bøjer eller noget andet. Vi besluttede derfor at gå til Hurppu. Det viste sig at være hjemsted for områdets coast guard. En uniformeret mand kom os i møde. Han sagde, at vi ikke kunne overnatte her, men på Santio – som var pas- og toldsted for lystbåde. Vi skulle ”udklareres” for at kunne tage til Sct. Petersborg. Det vidste vi bare ikke, men hvor skulle vi vide det fra. Han tilbød at ordne vore papirer på stedet, kontrollere pas og stemple crowlister (5 stk.). Så kunne vi sejle tilbage til Santio for at overnatte og sejle mod St. Petersburg i morgen tidlig efter kl. 5. Han ville sende en mail til den russiske coast guard og give besked om vore planer i morgen. I øvrigt måtte vi først sejle efter kl. 5, da russerne ikke ville have besøg, når der var mørkt. Så nu er alt klart til turen ud af Finland, kun vejret krydser vi fingre for. Ankomst Santio kl. 18,30. Trip 52.9.