Helsinki-Svartholm

2010-08-10

Lige før afgang fra Helsinki fik vi en gevaldig regnbyge, så vi udsatte afgangen lidt. Inden da havde jeg kikket på de optimistjoller, som begynderne benyttede. De var smarte – kortere sejl, men normal mastehøjde, så optimisten næsten kunne stå op under bommen. Derudover var bommen beklædt med blødt materiale, så optimisten ikke slår hovedet ved ufrivillig bomning. Nå, men til dagens sejlads. Vind sydvest 8-12 m/s, altså med. Afgang kl.10.30 LT for sejl mod øst. Vi sejlede næsten plat læns og valgte derfor kun at bruge genuaen, så der ingen bomningsfare ville være. I starten gik vi udenskærs, men søen var temmelig grov, så efter 3-4 timer gik vi ind i skærgården igen. Det var roligt og behageligt, men vinden var kun 6-10 m/s her, så vi gik ned i fart. Jonna fandt en havn, Svartholm, ved indsejlingen til Loviisa. Den viste sig at være et fæstningsværk, bygget af svenskeren fra 1748-1764, ”søsterborg” til Sveaborg udenfor Helsinki, dog noget mindre. Her ligger vi fint ved en bøje agter og stævnen i vinden. Ankomst 19.30 LT, trip 47.7. Kl. 21 LT lød en trompetfanfare fra fæstningsmuren – flaget skulle ned. God tradition, som vi kender bl.a. fra Nykøbing Mors og Sæby. Senere mødte vi finnen, der trompeterede. Han sejlede rundt i en ganske lille motorbåd. Han var pensioneret matematiklærer, så vi spurgte ind til de dygtige finske elever. I øvrigt mente han, at man planlagde undervisningen efter de Pisa-prøver, man skulle udsættes for, det gav han ikke meget for! Ja, det tænkte vi nok, så er de jo heller ikke bedre. Han gav Jonna en CD, han havde indspillet sammen med 3 andre fra sin klub. Jeg fik en nøglering, tacklet med tacklegarn omkring en champagneprop. Om bord på Freja blev CD-en med finsk sømandsmusik spillet. Den vakte minder om Bellmann og Evart Taube, og et par strofer blev afsunget. Juhano Nevaleinen, som trompetisten hed, havde skrevet tekst og melodi til mange af numrene og spillede selv piano. Meget hyggelig aften med en vidende, interessant, men ydmyg finne