1. dag i St. Petersburg

2010-08-13

Vladimir kommer som aftalt kl. 11.30 LT. Han kørte os rundt i sin Passat. Første stop var ved admiralitetet ved Neva-floden ved de store, røde fyr. Der var tradition for, at man i tidligere tid lavede et fyr til minde om sejren. Her over Sverige i den store nordiske krig. Dele af fjendens besejrede både blev sat på søjlen til fyret. Senere rundt i den centrale del af St. Petersburg. Vladimir fortalte, og vi lyttede. Jeg tog ikke notater og kan derfor ikke huske alt. Noget af det, der gjorde indtryk, var den tætte trafik af biler og busser. Selv hovedgaden Newskij Prospekt var fyldt med biler, som kørte ret stærkt, måske 80-100 km/t. Ting vi så: Isaak-katedralen, der er den største i Rusland og den 4. største i verden, Blodskirken, stedet hvor Aleksander den 2. blev myrdet 1. marts 1881. Byggeriet blev igangsat i 1883 og varede 25 år. Genåbnedes i 1998 efter 20 års restaurering. Vi kørte forbi Singers palæ på hovedgaden (symaskiner). Vi sluttede af med et besøg på en pie-restaurant, hvor jeg fik én med fisk og Jonna én med æbler. Det var en hæsblæsende eftermiddag med mange indtryk af den fantastiske by. Desuden fik vi nogle praktiske anvisninger om busnr., restauranter, ting vi burde se osv. Efter at have sagt farvel til Vladimir, sad vi under et skyggefuldt træ i parken ved Vinterpaladset og nød en is. Derefter hjem med T7 – trolleybussen, som stopper ca. ½ km fra havnen. Det gik fint. Pris 38 rubler, 7,30 kr. for os begge. Vel tilbage på båden fik vi opdateret hjemmesiden, da det trådløse net fungerede meget fint.