1. turistdag i Tallinn

2010-08-21

1. turistdag i Tallinn. Vi går op mod den gamle bydel for at finde turistinformationen. Det lykkes ved busstationen. Hos turistinformationen køber vi 2 Tallinn-kort, der giver gratis offentlig transport, adgang til museer, hop-on hop-off og en hel del andet. Kortet gælder i 49 timer. Herefter tog vi bussen ud til olympiadehavnen, hvor det skulle være muligt at købe søkort over Estlands nordvestlige kyst. Det lykkes os heldigvis, da mange butikker eller har lukket lørdag. Så med bus tilbage og en rundtur i ”Den gamle bydel” efter en pizza og lidt rødvin. Vi bersøgte St. Nicolai Kirke, Aleksander Newskij Katedralen med de 5 løgkupler, Domkirken, byens ældste kirke, sandsynligvis grundlagt af danskerne umiddelbart efter 1219. Vi besøgte stedet, hvor man mener, ”Dannebrog” faldt ned fra himlen. Selv om det alt sammen ligger temmelig tæt, var vi godt trætte, da vi gik hjemad. Dog fik jeg lige købt lidt motorolie til båden. Oliestanden er lidt lav. Ydermere besøgte vi lige Sadamarked, hvor en meget ivrig slagter fik prakket os noget elgkød på sammen med lidt pølser. Vi købte også lidt brød, mælk og ost – og så hjem og hvile ud. At være turist er temmelig anstrengende, især for 2 sejlere, som i går sejlede over 80 mil.