Tallin-Dirhami Sadam

2010-08-24

Efter en overliggerdag i går pga. varsel om kuling i vores område er vi i dag til morgen klar til at forlade Tallinn. Kun mangler vi at tanke olie, og det er vi ikke særlig gode til. Vi har problemer med at få tankgrebet til at fungere ordentligt. Nå, men det lykkes os efter ”lang” tid at få ca. 100 liter til ca. 9 kr./liter. Da udsejling af lystbådehavnen går gennem havnebassinet, hvor færgerne huserer, må vi inden udsejling bede om tilladelse hos ”Port of Tallinn” på VHF kanal 14. Efter ca. 5 min. ventetid får vi lov at sejle. Uden for havnen sættes sejl. Vinden er 8-10 m/s fra øst-sydøst, så det går fint de første 40 sømil. Så springer vinden til sydvest-vest, og vi sejler de sidste mil for motor. Afgang 9.45 fra Tallinn. Ankomst 17.15 Dirhami Sadam. Trip 50,44. Log 6.481,2. Her er havnepengene 200 est. kr. pr. nat. Der er en lille café på havnen, hvor vi lige har spist. For maden og 2 x ½ l fadøl ca. 110 danske kr. – billigt! Og hvilken forandring. I får spiste vi på torvet midt i Tallinn, hvor der var fyldt med turiset, i dag sidder vi ganske alene på cafeens terasse og ser på Østersøen, vilde blomster og sand.