Dirhami-Triigi

2010-08-26

Først lidt indkøb hos den lille købmand i Dirhami. Derefter afgang mod vest. Vort mål var Lethma på nordenden af Hiiymaa. Men ak, vinden var næsten ret imod og søen var grov. Der var ikke tvivl om, at vi i stedet måtte må gå mod syd indenom Vormsi for senere at gå sydvest-vest mod Söru på sydenden af Hiiumaa. Da vores elektroniske kort ikke rækker, må der navigeres på gammeldaws facon. Det går fint på trods af smalle, stenede løb. Men det er åbenbart en af de dage, hvor alt er imod. Vinden, søen, strømmen (ca. 1 knob), ja selv solen var imod, så afmærkningerne var svære at se. Turen bliver af disse grunde længere end beregnet. Det ender med, at vi krydser i 8-10 m/s de sidste 12-15 sømil. Forinden havde vi prøvet med motor en ½ times tid. Det gik slet ikke pga. den krappe sø (ligesom Livøbredning i kuling). Så op med sejlene og for rebet storsejl og fuld genua går det mod Triigi, som ligger ca. 10 sømil før Söru. Vi er efterhånden lidt brugte og klokken er mange, hvorfor vi valgte Triigi. Det er en kombineret lystbåde- og færgehavn på Saaremaa. Trætte lægger vi til kl. 21 efter knapt 65 sømil. Log 6.545,9. Herefter aftensmad: Pølser, salat, kartofler og rødvin. Det har aldrig smagt bedre.