Triigi-Söru

2010-08-27

I dag vil vi sejle til Söru, som vi ikke nåede frem til i går. Söru ligger i sundet mellem Hiiumara og Saaremaa. Herfra er der direkte adgang til Østersøen og Gotland, når vejret tillader. Turen til Gotland vil være ca. 130 sømil eller 22-30 timer, så vi må vente, til vejrmeldingerne er OK mindst 1 døgn frem. Ved ankomsten til Söru fik vi overraskende besøg af de estiske pasmyndigheder, de ville se vores pas og have en crewliste. Jeg har hørt, at man kan afkræves pas- og crewkontrol i alle havne, da man ikke kan vide, hvor langt vi har sejlet. Vores ophold er jo temmelig flydende, men det er den første havn i Estland, hvor vi er blevet afkrævet identifikation. Lige ved kajen er der en lille café og restaurant. Her spiste vi suppe med brød og fadøl til frokost. Pris for os begge ca. 50 kr. Havnepengene er 100 kr., så det er et ideelt sted at vente på godt vejr. Ved frokosten faldt vi i snak med et par ved nabobordet. Vi snakkede løn og pensioner, og senere viste det sig, at han var medlem af EU-parlamentet og var i den socialdemokratiske gruppe. Det var Ivati Padar, tidligere landbrugsminister og finansminister i Estland . Han kendte både Poul Nyrup og Dan Jørgensen. Mange bygninger og havneanlæg her i Estland er moderniseret med tilskud fra EU´s regionalfond. Jeg tror, han var her for at se, hvad midlerne er brugt til. Bl.a. var der opført et flot museum her og et helt bådebyggeri, hvor man skulle istandsætte gamle træbåde. Estlands eneste bevarede skonnert var lagt på land ved værftet og skulle restaureres. Det arbejde er langt fra færdigt, man mente, det måske ville vare 10 år endnu. Det spændende for os ved projektet var, at skonnerten har ligget i Hobro havn fra 1969-1999. Havnemesteren, der også arbejder på værftet, havde været i Hobro i 1999 for at gøre skonnerten klar til bugsering til Söru. Log 6.555,1. Trip sølle 9,2.