Söru-Fårösund på Gotland

2010-08-28 to 2010-08-29

I dag stod vi op til et regnvejr, hvis lige vi ikke har set før. Det blev ved i 3 timer. Klokken 12 tog vi cyklerne frem for at køre til den nærmeste by med en hæveautomat, ca. 5,5 km. Vi hævede lidt estiske kroner til havnepenge og gjorde indkøb til den daglige husholdning. Det lykkedes at køre hele turen i tørvejr, dejligt. Om eftermiddagen afslapning med læsning, kryds & tværs og ikke mindst en middagslur. Inden aftensmaden kikkede vi lidt på vejrudsigten på computeren. Da DMI, FMI (Finland), SMHI (Sverige) og Weather.ee (Estland) alle meldte aftagende vind til 3-8 m/s og yderligere aftagende søndag, mente vi, at det rette tidspunkt var kommet, og vi traf beslutning om at sejle de ca. 130 sømil til Gotland. Afgang fra Söru kl. 20,40. Vinden var NNW 4-8 m/s. For fulde sejl vestpå med god fart 6-7 knob. Men ak, vinden aftog og efter ca. 15 sm var farten kun 4 og dønningerne større end svarende til vinden. Videre for motor og storsejl. Vinden svinger mellem 3-5 m/s og er stort set konstant hele natten. Vi skiftes til at styre og slappe af (prøve at sove). Efter morgenmaden blev søen mindre, og vi fik begge en god formiddagslur. Gotland i sigte lidt over middag. Vi anduver Farösund og går ind i Fårösunds Marina. Ankomst kl. 15,45 estisk tid og 14,45 dansk tid. Loggen viser 134,2 sm, men det er nok i overkanten, da loggen den sidste uges tid har været noget optimistisk. Jeg mener, den viser 5-7% for meget. GPS mener, der er ca. 125 sm. Trætte nydes et glas kold hvidvin ovenpå sejladsen, som var vel overstået. Efter aftensmaden bliver vi inviteret over på en litauisk båd fra Klapéda. De er åbenbart kommet, mens vi fik en eftermiddagslur. De er 6 mand af sted i en 30 fods båd, så der er lidt trængsel. Vi bliver inviteret på tørret skinke og brød og dertil vodka og whisky. En hidsig blanding, som vi høfligt smager. Besøget varer en god times tid. Hyggeligt, men vi er trætte og takker for servering og samvær og går til ro kl. 21 dansk tid.