Fårösund-Visby

2010-08-30

Jeg havde glædet mig til et godt bad, men her skulle bruges 5-kr., og jeg ejede ikke kongens mønt. Vi kom jo fra et østland og havde ikke svenske småpenge, i hvert fald ikke 5-ere. I stedet blev det til et bad ombord. Vi har ellers sparet på vandet og ikke tanket i Estland pga. vandkvaliteten, men nu håber vi, at vandet på Gotland er OK og bruger en del liter til badning her til morgen. Bad både til skipperen og fruen. Så må tanken fyldes, når vi kommer til Visby. Turen i dag var ren transport, ingen vind, en del dønning (min kaffekop væltede), irriterende, men nødvendig tur for at komme til Visby. Visby er turens sidste planlagte turistmål. Vi bliver her nok nogle dage for at opleve middelalderens Manhattan, the Baltic World Trade Center. Jonna betragtede Gotlands vestkyst ivrigt gennem kikkert. Kysten er en klintekyst med hvidlige, kalkrige klinter, der sine steder antager formationer, som er navngivet på kort over kysten, f.eks. Jomfruen. Kysten er ren, dvs. uden sten og rev og allerede nogle hundrede meter fra land er der 50 m dybt. Det betød, at vi kunne sejle ret tæt på kysten og derved få et bedre indtryk af forholdene. Afgang Fårö kl. 11. Ankomst Visby kl. 17. Trip 40,8. Log 6.731,0.