Simrishamn-Käseberga

2010-09-25

Lørdag den 11.9. om aftenen blev vi ringet op hjemmefra med den triste besked, at min far var alvorligt syg, og at det nok ville være bedst, hvis vi kom hjem forholdsvis hurtigt. Jeg fik fat i en køreplan og fandt en togafgang søndag kl. 9,25 mod Kastrup. Det var lidt sværere med flybilletter, men det lykkedes at få 2 til Karup kl. 14. Havnemesteren kom kl. 7 søndag morgen, så vi fandt sammen en god plads til Freja, mens vi var hjemme. Turen hjem gik fint, og vi nåede et besøg på sygehuset søndag aften. Far så ikke ret optimistisk på fremtiden. Det virkede næsten, som om han havde givet op. De næste dage gik det ned ad bakke, og torsdag morgen sov far stille ind med mine søskende og jeg rundt om. En værdig afslutning på et langt, begivenhedsrigt og lykkeligt liv. Begravelsen foregik fra Sebber Kirke torsdag den 23.9. Omkring 125 var med på fars sidste rejse. Efterfølgende var der mindesammenkomst i Barmer Forsamlingshus. Der blev sunget og holdt mindetaler. En god afslutning på en anstrengende dag. Senere var børn, svigerbørn og børnebørn til aftensmad hjemme ved mor i Valsted. Fredag drog vi tilbage til Simrishamn og Freja. Båden havde det godt, og alt var, som da vi forlod den.
Efter afregning med havnemesteren, tankning af vand og olie var vi klar til afgang lørdag morgen kl. 9,20. Først for sejl mod Sandhammeren. Men ved middagstid døde vinden, og vi fortsatte for motor. Da vi havde rundet Sandhammeren, kom vi ind i en tågebanke. Sigtbarheden var under 30 m. Vi lagde kursen tæt under land for at undgå større skibe. Vores kurs leder os direkte til Käsebergahamn. Vi snakker lidt om det er OK at sejle ind med så ringe sigt. Omvendt er det heller ikke sagen at krydse færgeruterne ud for Ystad i det vejr. Vi sejler derfor til Käseberga. Jeg sætter et waypoint i havnehullet og siger til Jonna, at hun skal spejde efter en ydermole bagbord for os. Med en sigt på kun 30 m kommer molen lige pludselig foran os. Men det går fint. Vi får en god plads og betaler 100 sv. kr. for en overnatning. Trip 18,4. Efter frokost går vi op til Ales Stena – Nordens største skibssætning fra vikingetiden, måske ældre. Stensætningen er ca. 80 m lang og 20 m bred. Stævnstenene er 2-3 m høje. Nogle forskere mener, at det er en kalender, hvor man kan følge årets gang ved hjælp af solen. Beliggenheden er helt på toppen af Käseberga, og herfra er der en storslået udsigt over Østersøen. Alt i alt et spændende lille sted, som er et besøg værd.