Odden Havn-Hals

2010-10-07

Vindstille, silende regn, mørkt, tidligt op 6,15. Nu skal det være. Nordpå efter morgenmad, målet er Hals, ca. 70 mil. Afgang 7,30 fra Odden Havn. Regn de første timer, men efterhånden som vi nærmede os Jyllands næse, blev vejret bedre. Stadig ingen vind, så Volvoen arbejder med 2200 omdrejninger, ca. 6,5 knob. Ved Fornæs medstrøm, så det forslår. Vi går en overgang 8,5 knob over grunden. I ingenmandsland mellem Gjerrild og Hals får vi uventet besøg. Solen kommer frem og nydes i fulde drag. Desuden får vi besøg af 3 musvitter og en blåmejse. De sætter sig i riggen, en får sig en tur på vindexen, en anden hygger sig i forkahytten. Jonna vil ikke derned, men jeg får den lempet ud af forlugen. Undervejs havde vi følgeskab af 8 marsvin, 3 ved Sjællands Odde og resten i Gjerrild Bugt. Kaffe i solen, kage dertil. Vanterne tages af og huen ligeså – solen har magt endnu. Utrolig efterårsdag på et blankt Kattegat. Jeg fotograferer. Hals kommer til syne, og vi ankommer kl. 18,15. Vi lægger os helt inde ved Carl Frederik, vi kender Hals i østenvind. Vi hygger os i cockpittet med russisk øl og ditto vodka. Det, der i morges tydede på en dag med møgvejr, udviklede sig helt anderledes. I morgen vil vi tage det sidste nøk til Nibe. Vi regner med at være hjemme midt eftermiddag. Trip 69,1.