Farsund-Egersund

2011-05-22

Afgang Farsund kl. 08,00. S-SØ-lig vind. I starten ikke over 10 m/s, men op ad dagen øger vinden og ender med kuling 12-16 m/s. Da vi runder Lista fyr, bliver bølgerne mærkbart større. Vi går for motor og storsejl, men da vi efterhånden får plat læns, bliver det en risikabel affære med overhængende bomningsfare pga. de store søer. Når man står ved roret og skal kikke op for at se toppen af næste vandbjerg, så er der en del sø. Pludselig bommer vi ufrivilligt, og storskødet ”fisker” udløseren på redningsflåden. Jonna må på dækket for at få skødet fri. Det går fint, men under disse forhold vil det sikkert kunne ske igen, så vi beslutter at rulle storsejlet ind. På trods af bølger, vejr og vind går det faktisk fint. Vi mangler ca. 15 sm i at nå indsejlingen til Egersund, og da det stadig er plat læns, beslutter vi at sejle de sidste mil for motor alene. Da vi mangler en times tid, begynder regnen at sile ned. Godt våde ankommer vi til Egersund kl. 14. Log 7483,8. Redningsflåden blev skubbet ud af beslaget, som den er fastgjort i, men wiren holder den, så den klarede turen uden skrammer. Jeg må have den afmonteret og få beslaget rettet op, så er det hele som før igen. Men det her er absolut ikke Østersøen. Forholdene her er noget barskere, end vi er vant til. Dagens positive ting var, at vi klarede turen uden at lide søsygens kvaler. Der meldes kuling de næste dage, så mon ikke vi bliver her, indtil kulingen er passeret.