Bali

2011-05-23

Gisteravond laat op Bali aangekomen na een lange, zij het leuke dag. De nacht ervoor hebben we op de rand van de oude Bromovulkaan geslapen. Het blijkt dat de huidige Bromo in november is uitgebarsten en inderdaad, overal in de buurt lagen met vulkaanas. Had ik nog nooit gezien! We mochten niet te dicht bij de Bromo komen en ook het normale uitzichtspunt waar ik naar toe ga was dicht. Maar het alternatieve uitzichtspunt was een groot succes, alleen een beetje lastiger te bereiken. Daarna zijn we met de jeeps toch nog de vlakte opgereden om zo dicht mogelijk bij de Bromo te komen. De vulkaan was ons gunstig gezind door twee maal een klein ontploffinkje te laten horen en een enorm rookkolom uit te blazen. De situatie is overigens veilig genoeg voor de activiteiten die wij hebben ondernomen hoor! De vulkaan wordt continu gemonitord en op dit moment is fase 3 van kracht wat wil zeggen dat het veilig is tot op 2 km afstand van de vulkaan zelf.
In Malang heb ik Oti getroffen. Oti ken ik van mijn INdonesiereis met Cincy, Ge en de kids in 2003. Hij was toen onze gids. In 2006 heb ik hem voor het laatst gezien. Hij kwam met vrouw en 2 dochters en we hebben met z´n allen ergens iets gegeten. Fijn om hem weer te zien!
Gisteravond afscheid genomen van chauffeur en bijrijder over Java. Ik had een kleine speech in het Bahasa Indonesia voorbereid en dat kwam kennelijk heel goed over want met name de bijrijder was behoorlijk emotioneel. Maar ze hebben het dan ook hartstikke goed gedaan!
We zitten 3 nachten in Lovina, noord Bali, in een lekker resort. De groep gaat een beetje z´n eigen ding doen, ik heb wel wat activiteiten georganiseerd. Vanavond gaan we natuurlijk weer met z´n allen uit eten. Ik heb wel vaker groepen die veel samen doen, maar ik geloof toch dat deze groep de kroon spant! Heel gezellig overigens. Ik heb ook niet echt de behoefte om me er aan te ontrekken, in tegendeel.
1 Dag voor ons uit reist een andere Djosergroep die de reis Java/Bali maakt. Ze zitten hier in hetzelfde hotel maar da´s helemaal geen probleem. Hun reisbegeleider is hier voor de 2e maal (en ik voor de 6e....), maar heeft me al fijne tips gegeven en in contact gebracht met iemand hier die veeeeeel kan regelen. Lekker dus!
Verder heb ik een smsje gekregen van Paco dat Yvonne en hij de trotse ouders zijn geworden van Merel! Hartstikke fijn. In Ubud eens kijken of ik een leuk Indonesisch kadootje kan vinden.
Goed, ik geloof dat dit het wel weer is. Over een week ben ik al weer thuis.....