Bergen-Feste Brygge

2011-06-01

Vi har på det sidste haft nogle problemer med vore forbrugsbatterier. Tilsyneladende er de ved at ”falde sammen”, da de, når der lades, viser 13,6 V, men når laderen tages fra, og der er forbrug, falder spændingen til 11,5 V meget hurtigt. For at imødegå ubehageligheder med manglende strøm til instrumenter m.v. beslutter vi at købe 2 nye batterier i Bergen. Det blev en både dyr og besværlig affære. Forhandleren kunne/ville ikke tage VISA-dankort. Jeg forsøgte forgæves at hæve på kortet i en Nordea og DnBNor bank. Jeg kontaktede Lån & Spar i Danmark. De kunne ikke hjælpe!!! Så fik Jonna lov at lufte 2 af sine kort og sammen med mit fik vi hævet 6.000 NOK. Da vi havde afmonteret de gamle batterier og monteret de nye, ville vi gerne sejle lidt og komme mod nord. Men nu styrtregnede det, så det blev en meget våd tur. En skam med vejret, da vi sejlede gennem ”det indre farleia” i et smalt, men meget naturskønt landskab. Turen gik gennem Byfjorden, Radfjorden og Radsundet til Feste Brygge. Da var vi kolde, våde og trængte til lidt tørvejr. Vi lagde til og kom i tørvejr i kahytten, men regnen fortsatte ubønhørligt. Ikke sært, at Helly Hansen var nordmand. Her har man virkelig brug for godt og tæt regntøj. Afgang Bergen kl. 14,30. Ankomst Feste Brygge 17,30. Trip 17,8. Log 7675,5. Næste højvande kl. 22,31 – 119 cm – men nu ligger vi ved en flydebro i modsætning til i Bergen, så vandstanden betyder ikke noget.