Overliggerdag i Trondheim

2011-06-10

Bytur i Trondheim. Vi aftalte med Mette, at hun og Maia dukkede op ved båden kl. 9,30. Derefter gik vi en tur gennem centrum af Trondheim. Mette fortalte om byens nøgne gavle – et fænomen, der her er meget udbredt. Det kommer sig af, at byplanlæggerne tillod at bygge ”nye” fleretagers ejendomme side om side med gamle træhuse. Vi aflagde Vor Frue Kirke et besøg. Kirken er åben og gratis at besøge. Indenfor sidder der folk og læser avis, drikker kaffe eller sludrer. Vort indtryk var, at det var socialt dårligt stillede, som benyttede dette tilbud. Det blev bekræftet af en af de frivillige kaffebryggere. Vi spist frokost på Café Egon (fra Olsenbanden) og derfra gennem Bakklandet til Trondheims Christiania. Her så vi også en kæmpe bunker fra 2. verdenskrig. Det var bygget for at beskytte ubåde, der var i havn. Om eftermiddagen var vi i Nidaros Domen. Et imponerende gotisk bygningsværk, som opførtes på Olav den Helliges grav 1070. Dvs. at man begyndte byggeriet i 1070. Arkitekturen virker let og elegant til trods for, at det er granit, som er det dominerende byggemateriale. På vejen hjem købte vi ind i Rema 1000. Så nu er vi klar til endnu et step mod nord i morgen. I aften skal vi besøge Mette, Luca og lille Maia. Det glæder vi os til.