Trondheim-Djupfest

2011-06-11

Afgang Trondheim kl. 10,15. Gennem broen ved Skansen 10,25. Efter en dejlig, velsmagende middag med en kombination af italiensk og norsk mad, krydret med hyggelig snak på mindst 3 sprog – norsk, dansk of engelsk – er vi nu klar til at tage endnu en tørn nordover. Menuen hos Luca og Mette var følgende: Forret: Ravioli med tomatsouce med små elgkødstykker. Hovedret: Elgsteg med tilbehør. Dessert: Tiramisu. Vin: Amaronelignende kraftig rødvin fra Sardinien. Dessertvin: Amaro-Montenegro-Italien.
Vi sejlede for motor ud af Trondheimfjorden forbi Munkholmen. Vi håbede at få strømmen med, da højvandet i Trondheim var kl. 6,54. Det fik vi også, men ikke så meget, som vi havde håbet på. Derefter nordpå gennem Grande vika over Bjugnfjorden til Djupfest, en lille hyggelig havn med fine faciliteter. Her er el, vand, toilet og bad og et lille køkken til rådighed for 70 kr. pr. døgn. Vi ankom hertil kl. 17,15. Log 8056,8. Trip 43,7.
Til letmatrosens orientering (se messageboard) kan jeg sige, at Munkholmen lige efter år 1000 blev hjemsted for et Benedicktinerkloster, senere rettersted for Trondheim. I 1658 blev Munkholmen lavet om til festning og fængsel, hvor Griffenfeld ganske rigtigt sad i 18 år. Senere igen har den tjent som toldstation.Om øen har tjent som ubådsstation for tyskerne under krigen, er jeg mere i tvivl. På fastlandet så jeg nemlig i går den største bunker, jeg nogensinde har set. Der kunne ubådene skjules for fjenden. Så jeg tror, at tyskernes center for u-bådene har ligget på fastlandet.
Til Jørgen Djørup (se messageboard) kan jeg oplyse, at vores netforbindelse hedder NET 1 og bruger det gamle NMT-bånd til datatransport. Det rækker længere en net via USB-stik. Vi har endnu ikke haft problemer og kan da anbefale NET 1 som en god løsning for sejlere i Danmark, Norge og Sverige.