Setervika-Hamnvika

2011-06-13

Afgang Setervika kl. 9,30.
Stille vejr, men usigtbart og småregnende. Over middag klarer det dog lidt op. Vi sejler gennem smalle passager, men kan desværre ikke rigtig se det, man her kalder for Norges pæneste skærgård. Men det er rart med GPS’en, når man sejler lige ind i tågen og intet kan se frem for sig. Kl. ca. 13 tager vi en pause og finder fiskegrejet frem. Det starter ikke for godt, men pludselig efter en halv times tid får vi begge bid. Jonna har 2 sej på og jeg har 1. Aftensmaden er reddet, og grejet pakkes igen. Vi ender ved noget, man kan kalde en udehavn. Ingen vand og el, men en liggeplads for natten alene i skærgården. Vi er spændte på, hvordan fiskene smager, vi har nemlig aldrig smagt sej. Men de ligner torsk og smager vel også som så. Men vi får se – smage. Log: 8129.7. Trip: 28,9.
Hammervika-Utvorta: Historisk et interessant sted. Det var her de engelske og franske styrker gik ind med konvojer med 5.500 mand for at støtte nordmændene mod tysk besættelse. De allierede forlod imidlertid Utvorta/Namsos den 3. maj 1940, hvorefter den tyske besættelse var en realitet. Fra 1941-45 opførte tyskerne her et kæmpe fæstningsanlæg. Der var ca. 100 installationer med kanoner, granatkastere, luftværn- og maskingeværstillinger, flammekastere, lyskastere og radar. Arbejdet blev udført af krigsfanger, der var også en fangelejr, fangerne var for størstedelen russere. Vi har i dag besøgt kommandørbunkeren og nogle kanonstillinger. Meget interessant, hårdt. Kanonstillingerne placeredes naturligvis temmelig højt.