Brønnøysund-Nesna

2011-06-15

Afgang fra Brønnøysund efter morgenmad i cockpittet i sol. Dejlig morgen, så dejlig at vi kun har regnjakker på. Ved formiddagskafffetid var vi nået til Strømøy. Her havde vi hørt fra en dansker, at der skulle være godt med fisk. Så vi beslutter at drikke formiddagskaffe her og så smide vores grej ud. Jeg er hurtigst, da min stage står sammen med hækankeret. Jeg har dårligt fået grejet ned til bunden, før der er hug. Jonna har dårligt nok fundet sin vinch, før jeg beder hende om at finde spanden, fordi jeg har bid. Jeg trækker og ruller ind – pludselig føles det som bundbid. Det er simpelthen så tungt, at jeg frygter, linen vil springe. Efterhånden får jeg så meget line ind, at jeg kan se fangsten. 3 store torsk – 2 på 70 cm og 1 på 45 cm. Det kniber med at få dem ombord, så vi rykker og løfter begge to, og så endelig er de indenbords. Vi fortsætter sejladsen for sejl og får så endelig formiddagskaffen. Solen varmer dejligt, og vi nyder landskabet, som vi kommer igennem. Bl.a. ”De syv søstre” i Helgeland – der fotograferes til den store guldmedalje. På vandet er mågerne afløst af søpapegøjer, og der dukkede også marsvin op på vores vej. I dag sejlede vi halvdelen af turen for sejl, men ind imellem var der for lidt vind – 1,3 m/s. Typisk faldt vinden, når solen brød igennem. Det var nok vores bedste dag indtil nu i Vestnorge. Jonna solbadede sågar i cockpittet en kort overgang. Men sidst på dagen blev det køligt. Så dagens tur slutter iført vanter, hue og fuld regnmondering. Ankomst Nesna kl. 18,30. Trip 52 sømil. Log 8246,6.