Svartisen-Bolga

2011-06-17

Besøg ved Svartisen eller rettere Engabræen, som er den del af Svartisen, der udgør bræen. Dagens oplevelser blev mange og helt fantastiske. Det startede kl. 4,30 i morges, da jeg var oppe i et for mænd i min alder helt nødvendigt ærinde. Det var helt vindstille, og solen var allerede højt på himmelen. Det gav nogle helt fantastiske spejlbilleder i vandet af bræ og fjeld. Jeg tog et par billeder. Efter morgenmaden i sol fra en skyfri himmel startede vores ekspedition til bræen, iført gode vandresko, shorts og T-shirt. Først på vej, senere på afmærket sti og til sidst gik/klatrede vi op til selve isbræen. Det var et fantastisk syn, den var meget større og mægtigere, end den synede nedefra. Gammel bræbund med morænemateriale fra fint ler over sand til blokke af granit i alle størrelser. Dette vidner om, at bræen er mindsket indenfor de sidste år. Man forventer en mindskning på ca. 60% frem mod år 2100. Selve bræen bestod yderst af store iskrystaller af bordtennisboldstørrelse. Enkelte steder kunne vi se ind under bræen, hvor den bestod af massivt, flot lyseblåt is. Vi gik op langs randen af isen og kom forbi store stykker is, som var brækket af (bræen kælver). Oppe ved bræen delte vi en cola inden turen ned. Langs vejen hen mod båden kunne vi se volde af morænemateriale (ende- og sidemoræner), dannet under afsmeltningen efter sidste istid. Ekspeditionen sluttede efter 3½ time mange oplevelser rigere. Det er den største naturoplevelse, vi har haft på turen. Efter frokost forlader vi Svartisen og går for forsejl ud af Holandsfjorden igen. Vi besluttede at sejle en kort tur til øen Bolga. Der er nogle naturoplevelser, vi må have med. Et hul igennem klippen, en kæmpe rokkesten og øen er desuden kendt som et unikt sted at se midnatssolen. Det er så planen at kikke på det i morgen/nat. Afgang Svartisen kl. 14,00. Ankomst Bolga kl. 17,45. Trip 13,9. Log 8309,9.