Bolga-Krokholmen

2011-06-18

I aftes efter 3. torskemenu bestemmer vi os for at gå op på fjeldet for at se Bolgbørra – ”hullet i klippen”. Imidlertid kommer vi på en forkert sti, så stedet ender vi i toppen af Bolgbørra, hvor klippen deler sig. Efter den hårde optur tager vi en pause, deler en øl og overvejer, om vi skal blive og se midnatssolen, som skinner så flot. Men kl. 23,30 opgiver vi og går nedad. Vi frygter den stejle nedtur og vil gerne have den overstået. Nede i selve Bolga opdager vi, at solen kan ses fra færgebroen. Vi tager et billede kl.12 – går hjem og laver kaffe og tager kaffen og en bog med hen på broen for at følge solen gang hen over midnat, der jo pga. sommertiden er kl. 01. Vi når lige tilbage til kl. 0,30 og tager endnu et billede af solen. Igen kl. 01,00, 01,30 og 02,00. Solen er lavest kl. 01,00 og vi håber så, vi kan lave en serie, som viser solens gang omkring midnat. Vi nød kaffen og fik læst nogle kapitler. Det var så lyst, at det ikke var noget problem at læse. Kl. 02,10 gik vi hjem, godt trætte efter en lang dags strabadserende oplevelser.

Vi sov lidt længe helt til kl. 9. Efter morgenmaden gik turen til kirkegården på Bolga og herfra gjorde vi endnu et forsøg på at komme op til ”hullet i klippen”. Denne gang lykkedes det, selv om det også var hårdt, om end ikke helt så stejlt som turen i aftes. Vel tilbage på båden er vi klar til dagens stræk mod nord. Vinden er svag, solen skinner – så vi nyder turen for motor ved lave omdrejninger. På et tidspunkt synes jeg, der er liv i vandet. Vi stopper og fisker 15-20 min. Jonna fanger 2 små stegetorsk. Lige til en forret til aftenens mørbradbøffer. Vi lægger til ved Krokholmen, ikke langt fra Sønarnøy. Ankomst kl. 17,30. Trip. 29.1. Log 8338.9.