Svolvær-Tengelfjord

2011-06-28

Dagen startede med morgenmad i det fri i en dejlig lun østenvind – dog ikke mere end 2-4 m/s. Den råkolde nordenvind var afløst af en mærkbar lunere vind fra øst. I dag skulle vi se Trollfjorden, som skulle betage ved sine lodrette fjeldsider ned mod fjorden, det smalle indløb, havørnens rige og de smukke fosser. Men først skulle vi lige redde aftensmaden, så vi fiskede ca. et kvarter i sundet mellem Lille og Store Molla. Efter ca.1 min. havde Jonna bid – en lille sej. Kort efter 3 sej og en makrel. Jeg havde bundbid med min store pirk. Den blev pillet af og erstattet af et lod. Så får jeg ikke bundbid, til gengæld har jeg så kun 3 torskefang at fiske med. Det så ud til at være bedre. Knapt havde jeg grejet ude, før der var et kraftigt ryk i snøren. Efter noget besvær fik jeg snøren rullet ind og med var en torsk på 70 cm. Så indstilledes fiskeriet – aftensmaden var reddet og Jonnas fangst kunne blive til havørnelokkemad. Så gik turen nordpå mod Trollfjorden. Det havde småregnet lidt, men heldigvis stoppede det, mens vi var inde i fjorden. Skylaget var højt, så vi kunne nyde de smukke klippeformationer. Stejle og forrevne med sne i de dybere dale. Jonna havde læst et sted, hvor området var beskrevet: ”Det er som at sejle rundt midt i Alperne”. En meget god beskrivelse af vores sejltur i dag. Vi fotograferede meget, men ingen billeder kan måle sig med ”virkeligheden” i disse omgivelser. I fjorden blev det til et gensyn med en sjov lille, sort fugl med en hvid vingeplet, røde ben og sort næb. For år tilbage besøgte letmatrosen, maskinmesteren og skipper på deres sommertur Hirsholmene. Lige foran båden i et stendige boede den hyggelige lille fugl. Den var næsten helt tam og havde sit bo i revner mellem stenene. Det virkede som om den boede i kolonier. Jeg havde aldrig set den før. Den blev i øvrigt kaldt ”Kattegats sorte fugl”. Hvis I ikke allerede har gættet det, så er der tale om tejsten. Vi have læst og hørt meget om havørnens rige, men til i dag havde vi ikke set skyggen af en. Men pludselig får Jonna øje på den. Den krydsede sundet i lav højde, men så langt væk, at det kun blev et glimt. Men ikke meget senere var der en på bredden indenfor os. Den var til gengæld så tæt på, at man fik et godt indtryk af den store fugl med det enorme vingefang. Den fløj med ”et eller andet” i kløerne og landede på en klippe for at fortære måltidet. Således beriget med dagens store naturoplevelser lod vi ankeret gå i Tengelfjord nord for Trollfjorden. Så må torsken fileteres, og hvis regnen ellers vil tage lidt af, grilles til aften. Afgang Svolvær kl. 9,30. Ankomst Tengelfjord kl. 15. Trip 23,65. Log 8488,6.