Familietur til Trollfjorden og lofotfiskeri

2011-07-04

I dag skulle vi så have familien fra Ranum med på en tur til Trollfjorden og lidt fiskeri i tilgift. Vejret var fantastisk. Sol og kun lidt vind, da vi kl. ca. 10,30 forlod Svolvær. Jeg havde et sted, hvor vi havde fisket lidt i sidste uge med rimeligt held, så turen gik i første omgang til dette område. Først et kvarter uden rigtige bid. Anders havde en ulk på, men den kom ud igen. Så sejlede vi ind på lidt lavere vand, og næsten med det samme tog Morten en torsk på ca. 60 cm. Kort efter tog han en til knapt så stor. Vi andre kom lidt efter lidt efter det. Det var små sej, det pludseligt vrimlede med. Vi tog 32 i løbet af et kvarters tid. Nu havde vi rigeligt til aftensmaden, så vi besluttede at fortsætte turen til Trollfjorden. Som sidst vi var her, var det også i dag en helt fantastisk oplevelse. At dømme efter antallet af billeder og videosekvenser var Ranumfolket også ret betaget af denne naturoplevelse. Inden frokosten blev dagens første fangst fileteret. Vi spiste frokost helt inde i bunden af Trollfjorden. Anders og Morten var i gummibåden på en mindre ekspedition op til sneen på et nærliggende fjeld. Men ak, vejen derop var ufremkommelig, de opgav og kom tilbage med uforrettet sag. Så startede hjemturen. På udturen havde vi luret lidt på et fiskested, som så tillokkende ud. Her skulle vi lige prøve fiskelykken en sidste gang. Det blev til 11 forholdsvis store sej på 35-50 cm. Anders og Morten fangede de fleste og var blevet ganske betaget af lofotfiskeriet. Tilbage i Svolvær blev de sidst fangede sej fileteret. Bit fik et par fileter med sig og vendte senere tilbage med 6 fiskefrikadeller. Og således gik det til, at dagens endte med en større fiskemenu. Forret: 1 fiskefrikadelle med salat og remoulade. Hovedret: Stegt torsk og sej på grill med svenske grillkartofler, hakkede æg i smør og mixed salat. Hertil hvidvin, vand og cola i rimelige mængder. Vi havde overvurderet vores sult, da det ikke lykkedes os at spise alle de tilberedte fisk. En helt fantastisk dag sluttede med hygge i cockpittet i Svolvær på Lofoten. Trip. 32,8. Log 8573,8. Dagens fangst: 43 sej og 2 torsk.