Lødingen-Nordskot

2011-07-09

Betagende farvel til Lofoten. Afgang Lødingen efter indkøb kl. 10,30. Kl. 10,55 var fiskeriet af aftensmaden ovre. Videre sydpå for motor. Solen varmede dejligt, Jonna var i shorts. Efter et par timer kom der lidt vind. Vi satte sejl og med fønvinden foran for tværs gik vi 7,5 knob. Faldvinden fra fjeldene indenfor var utrolig varm. Så i shorts for fulde sejl og med de sneklædte lofotfjelde i baggrunden blev det et helt utroligt flot farvel til Lofoten. Lofoten, som var turens mål, har bestemt ikke skuffet. Imponerende fjelde, Trollfjorden, vandreturen i Stø, fiskerihistorien, fiskeværene og ikke mindst vore egen oplevelse af havets rigdomme i Golfstrømmens vande. Bare smid ud og hiv ind, så er der fisk. Fantastisk. Sidst på dagen fik vi et par kraftige regnbyger, som passede perfekt til et gammelt norsk vejrvarsel: ”Når skyen vann fra havet trekker, kommer regnen etter”. Nøjagtigt det fænemen oplevede vi på sidste del af dagens stræk til Nordskot, hvor vi ligger for svaj. Dagens fangst: 2 sej og 1 torsk. Trip 46,8. Log 8742,7.