Bodø-Rødøy

2011-07-11

Endelig hvaler!!
Efter påfyldning af diesel forlod vi Bodø kl. 9,35. Vi krydsede Saltfjorden syd for Bodø på vores vej mod Rødøy. Pludselig får jeg øje på noget sort, som kunne ligne en hval. Der er måske ½ sømil derhen. Vi sejler videre og kommer tættere på. Vi ser nu flere dyr og er nu sikre på, at det er hvaler. Lidt efter befinder vi os midt i en flok grindehvaler vel 20-25 stk., måske flere. Vi stopper motoren, og 5-6 dyr kommer nærmere båden. Især én, 5-6 m lang, som pruster og giver nogle høje lyde fra sig, inden den kommer rigtig tæt på Freja. Jeg prøver at tage nogle billeder, men da den ånder ganske tæt på cockpittet, får jeg af bare befippelse ikke taget et foto. I næste nu slår den ret aggressivt med halen, kun en meter fra båden. Den sender en kaskade af vand imod os, så vi og hele cockpittet bliver vådt. Lettere rystet synes jeg, vi har set tilstrækkeligt, starter motoren og lister videre, ligesom hvalerne også dragerer videre mod det store hav i en lang række. Dybden var 400-500 meter, hvor flokken svømmede. Det var helt ubeskriveligt betagende, spændende og en oplevelse for livet. Billederne kan kun give en fornemmelse af, hvad vi så. Hvorfor optog jeg ikke lidt video med kameraet? Bagefter kan man jo sagtens være meget klogere. Desuden bød turen på 2 marsvin og en stor og fed sæl, i øvrigt den første, vi har set. Så dagen, der startede i regn, blev helt unik og en af de dage på turen, vi aldrig glemmer. Ankomst Rødøy kl. 18,30. Trip 54,4. Log 8834.0. Dagens fangst: 2 makreller, som røges på Coop’en.

Det var grindehvaler, vi så. Grindehvalen er en tandhval, som kan blive op til 6 m lang og veje op til 3,5 ton. Den er et flokdyr og kan optræde i flokke på flere hundrede dyr. De ernærer sig ved blæksprutter, men også fisk indgår i føden. Grindehvalen er totalfredet i Norge.