Overliggerdag - Besøg ved hullet i Torghatten

2011-07-14

Vågnede igen-igen op til regnvejr. Så morgenmaden tog rigtig lang tid. Dagens opgave: At gå op til Torghatten og igennem hullet i fjeldet. De lokale siger, at det er en tur på en halv time hver vej. Men ak, der var ca. 4 km hver vej + 2 x fjeldvandring på 1-1½ km. Vi forlod skuden kl. 11,40 og var tilbage kl. 14,10, en hel del klogere og meget trætte. Heldigvis holdet det tørvejr på hele turen. Hullet var større, end vi havde forestillet os. Det var spændende at se og det blev også til en hel del billeder. Til aften slog vejret om. Vi fik helt stille vejr og sol. Solen nydes i cockpittet, hvorfor opvasken efter aftensmaden måtte vente til kl. 22.
Sagnet om Helgelandsfjeldene: En kveld fik Hestmannen se De Syv Søstre og Lekamøya bade i søen ved Landego. Et eneste blik tænder hans attå til Lekamøya, og han beslutter at røve hende ved midnat. Til hest i fuld rustning med kappen over skuldrene jager han sydover. Jomfruerne opdager ham og flygter i alt hast, til de ikke orker mere og kaster sig ned ved Alstahaug. Bare Lekamøya forsætter flugten mod syd, mens kongen i Sømnafjellene står og iagttager den vilde flugt. Da nærmer dagen sig på gyldne skyer, og Sømnakongen ser den skuffede bejler lægge pilen på buen. Da pilen suser fra buen, kaster Sømnakongen sin hat i vejen og redder dermed Lekamøya. Hatten falder ned ved Torgar. I samme stund står solen op, og alt bliver til sten. Hestmannen mod nord, De Syv Søstre ved Sandnesssøen og Torghatten med hullet efter pilen ved Brønnøysund. Alle flotte fjelde, som er udmærkede turmål i dag.