Roan-Børøysund

2011-07-18

I aftes tog jeg lige stangen og smed ud fra vores svajeplads. Ti minutter efter havde jeg fanget aftensmaden til mandag. Jonna forsøgte også, men havde ikke mit held. I øvrigt fik vi en noget urolig nat. Det blæste op fra ved 3-tiden og herefter blev det ikke til megen søvn. Vi var glade for, at bøjen, vi lå ved, er dimensioneret til en vandflyver, så kan del vel også holde til Freja. Da vi stod op, blæste det stadig 12-16 m/s. Vi tog os god tid til morgenmaden og ville vente med at sejle, til vinden løjede. Ventetiden brugte jeg til at fange en god torsk på ca.60 cm. Filterne blev til fiskefars, så vi kunne få fiskefrikadeller til frokost. Kl. ca. 11 gik vi sydpå for en rebet genua. Vinden SØ 8-10 m/s, i stødene noget mere. Ved Stokkesund var vinden ret imod, så sejlet rulles ind. Men vi havde glædet os til igen at sejle for sejl efter Stokkesund, hvor vi skulle sejle samme kurs som det første stykke, men ak, netop da vi var klar til at sætte sejl igen, sprang vinden til SW 8-11 m/s – netop den kurs, vi skulle sejle. Dertil modstrøm på 0,5-1 knob resten af dagen. Ud på eftermiddagen løjer vinden helt, så resten af dagen for motor. Ankomst Børøysund kl.19,45. Trip 55,2., Log 9079,4. Dagens fangst: En god torsk (65 cm). Gårsdagens fangst: 2 torsk (50 cm).