Tur ind i Lysefjorden

2011-08-05

Tur i Lysefjorden: Efter morgenmaden var der afgang ind i Lysefjorden. Det øsregnede, så vi monterede det halve cockpittelt, så man kunne være i tørvejr, hvis det var ønskeligt. Heldigvis var skydækket så tilpas højt, at vi kunne se fjeldtoppene indad. Vi passerede Prædikestolen, som hernede fra fjorden så meget lille ud i forhold til billederne i diverse brochurer. Ind imellem klarede det op, og solen tittede også lidt frem. Det gav gode muligheder for fotoseancer, hvor Mikkel førte stort med sit helt professionelle grej. Vinden var imod både ind og ud, så Volvoen fik også denne dag lov at vise sit værd. Længere inde i fjorden ses fjeldet Kjerag, som er Lysefjordens højeste fjeld med sin 1110 m. På fjeldets nordside er der en lodret væk ned mod fjorden med et fald på 984 m. Et yndet sted for basejumping. Ved Geitanes kan man se Kjeragbolten – en stor sten, som isbræen har sluppet ned i en fjeldsprække, og som kilede sig fast der for 12.000 år siden. Frokosten blev indtaget i Lysebotn, inden turen gik ud igen til Bergeviga. Som aftensmad blev den oksefilet, Henrik og Mikkel havde med, forvandlet til bøffer og nydt til kartofler, løg og rødvin. Efter maden ville de unge mennesker prøve fiskelykken. Tidligere havde vi prøvet at ”dørre” makrel på vej tilbage til Bergeviga, men uden held. Men Henrik var heldig/dygtig. Han fangede 2 makreller uden for havnemolen på et blink. Så måtte den aldrende skipper finde Coopen og filetkniven frem. Efter en ½ times tid havde vi nyrøgede makrelfileter. Som tilbehør rørte Mikkel en rigtig velsmagende mayonnaise. På den måde endte turen til Lysefjorden kl. 0,30 med snak og hygge og ikke mindst de nyrøgede makreller med mayonnaise ombord på Freja.