Egersund-Farsund

2011-08-11

Afgang Egersund kl. 10. For motor og storsejl mod syd og kursen sat mod Lista. De første timer har vi lidt medstrøm og kun lidt vind og sø. Efterhånden som vi nærmer os Lista, tiltager både vind, strøm og sø. Vinden er ret imod, modstrøm på op til 2,6 knob og bølger, der er krappe og kommer alle vegne fra. Jo, det er temmelig anstrengende. Dertil kommer, at kysten, vi skal anduve, er usædvanlig stenfyldt med skær og rev. Vi tør ikke sejle ind samme vej, som vi kom ud, da vi gik nordpå i maj. Det betyder et ekstra krydsben langt til lavs for at være helt sikre på ruten ind over. Vi måtte falde af for de værste søer, da båden ellers var begravet i vand til agten for masten!!! Desuden blev der banket en del pæle. Pæleholdet i Nibe ville have nydt at få så mange pæle banket ned på så kort tid. Men Volvoen klarede sin del af opgaven til ug, og vi kom ind gennem skærene uden problemer. Rødvin og pizza gør godt ovenpå sådan en omgang. Især rødvinen. Ankomst Farsund kl. 17,15. Trip 48,5. Log 9817,9. På opturen viste loggen 39,5 – jo, bølgerne er store heroppe! – eller også er det strømmen, der udgør forskellen.