Alanya i Tyrkiet til sølvbryllup

2011-10-22 to 2011-10-29

Årets sidste ferietur gik til Tyrkiet. Min søster Birgit og svoger Christian havde besluttet at fejre deres sølvbryllup under varmere himmelstrøg. Allerede i sommer, da vi passerede Kristianssund, blev flybilletterne bestilt. Vi glædede os meget til lidt varme, da vi følte, at sommeren nordpå havde snydt os lidt. Egentlig havde vi glædet os til nogle sommerlige uger på Sørlandet, inden det gik hjem mod Danmark. Men ak, vejret var regnfuldt, blæsende og køligt, da vi nåede til Farsund, så beslutningen om at sejle hjem direkte herfra var slet ikke svær at tage.
Men nu skulle det være. Solcreme, badetøj og shorts var pakket og lørdag den 22.10 var der afgang fra Ålborg Lufthavn. Vi skulle bo hos min søster Kirsten og svoger Carsten i deres lejlighed i Alanya. Og her var vejret fint. Vi havde sol hele ugen og om dagen 24-28 grader. Om aftenen på terassen ca. 22, lige tilpas. Alle måltider blev indtaget i det fri, så sommer fik vi også i 2011, selvom vi måtte rejse langt efter den. Søndag så vi os om i byen, mandag lejede vi bil og så den nærmeste omegn og nabobyen Gasapasa. Tirsdag samledes vi i Mamutlar hos Mona og ikke langt fra sølvbrudeparret. Her fik vi lavet æresport, bestående af en lang række hjerter og et skilt, som jeg havde medbragt. Klokken 11 var det hele på plads og vi sang ”Det er så yndigt…” uden for deres lejlighed. Det gav genlyd i hele opgangen, så de kom ud og modtog lykønskninger fra hele selskabet. Vi var 18 venner og familie til begivenheden. Vi blev inviteret til brunch med kaffe, gl. dansk, øl og vand. Senere på dagen var vi i poolen til svømmekonkurrence og derefter en tur i Middelhavet. Eftermiddagen sluttede med en gang beachvolley, inden vi drog hjem, for at skifte til aftendresset. Kl. 19 var vi inviteret til middag på Red Tower restaurant, og vi blev hentet i taxa 18.45.
Det blev en hyggelig aften, med dejligt mad, god vin, sange, taler og underholdning. Så god var aftenen, at onsdag blev hviledag. Jonna og jeg drog ind til byen, gik en tur på havnen, kikkede på Bazaren, købte trøjer til Xenia og Lea, spiste lidt frokost, slappede af i en park og tog bussen hjem midt eftermiddag.
Torsdag havde jeg entreret med en båd om en tur på Middelhavet, vi var 18 deltagere. Vi blev afhentet kl. 9 og kørt hen til båden. Inden afgang var der morgenmad incl. kaffe, juice og te. Så sejlede vi uden om halvøen med borg og borgmur, kikkede på de mange, ”Caves”, grotter eller huler. Der blev også tid til badning inden frokost, som bestod af grillspyd m. kylling, tyrkiske kødboller med salat og pasta. Turen fortsatte forbi lystbådehavnen og længere vestpå. Efter opankring var der igen badning. Vandet var 25-26 grader, så det var dejligt at bade uden at fryse, når man kom op. På hjemvejen fik vi serveret frugt og kl. 15.30 var vi tilbage i Alanya. Turen kostede ca. 180 kr. pr. snude incl. mad, drikke og taxa frem og tilbage. I forhold til Norge var det bare billigt. En tur med gummibåd til Trollfjorden på Lofoten kostede 600 nkr. og varede 1 time!!!
Fredag, vores sidste feriedag, tilbragte vi på stranden udfor vores lejlighed. Vi gik derned fik liggestole og parasol og lagde os i solen. Det vil sige, Jonna tog solbad, mens jeg gættede krydsord under parasollen. Det der med at ligge i solen og brænde flæsk bliver aldrig mig! Midt eftermiddag gik turen tilbage til lejligheden, hvor vi fik ryddet op og pakket inden aftensmaden. I morgen kl. 8.30 går turen igen hjem til Danmark. En dejlig varm, oplevelsesrig og hyggelig uge er slut. En efterårsferie i Tyrkiet kunne godt lokke igen engang.