Delfzijl-Groningen

2012-05-22

Fra morgenstunden fik vi besøg af toldvæsenet. Da vi ikke havde noget at fortolde og ikke havde været på Helgoland, var de kun interesseret i at se toldkvittering på båden og ejerbevis, så det gik nemt. De mente ikke, vi selv aktivt skulle opsøge pasmyndighederne. Slusningen i Delfzijl gik perfekt og senere passerede vi gennem et typisk fladt hollandsk landbrugslandskab. Vi var lidt overraskede over, hvor fint et udsyn vi havde fra cockpittet. Landskabet var ca. 2 m lavere end vandspejlet i kanalen, og det betød, at vi kunne se langt omkring. Ellers åbnede broerne lige, når vi kom, så vi havde kun et minimum af ventetid. Her til eftermiddag er cyklerne fundet frem, og vi har været på en lille tur rundt i den gamle bydel. Vi ligger i Oosterhaven lige ved centrum. Cykelturen var lidt af et mareridt. Der er cykler, scootere, knallerter og biler overalt. Ingen trafiklys ved fodgængerovergange eller i kryds, så man kører bare frem og håber det bedste. I morgen formiddag har vi planer om igen at begive os ud i det anarkistiske ragnarok, som trafikken her er!!