Groningen-Waterwolf

2012-05-23

31 km.
På cykelturen i går så vi Martinikirken, hvis tårn er Groningens pryd. Syd herfor er Grosse Marked, en markedsplads, som ligger foran rådhuset. Vi sluttede byturen med en øl foran kirken!! I dag skulle vi så lidt mere omkring – vi håbede, der her til formiddag var lidt færre cyklister, i går eftermiddags var det rent ragnarok. Det var bedre her til formiddag. Vi så bl.a. den katolske kirke, St. Joseph Cathedral, men kun udefra, senere nogle gamle pakhusbygninger fra hansestædernes gyldne tid, både de gamle og nye universitetsbygninger med de studerendes cykler foran, rosenhaven, Prinsenhoftuinhaven fra 1625, hvor roserne endnu ikke var sprunget ud, men det var en flot renæssancehave alligevel. Besøget i Groningen sluttede med frokost, bacon og æg, på en restaurant ved markedspladsen. Så hjem og gøre klar til afgang. Cyklerne surredes til masten, og så var vi klar. Kl. 13 kom et par sejlbåde mere, som vi fulgtes med de næste timer ud af Groningen. Efter ca. 2 timer og et utal af broer var vi ude af Groningen. Endelig i landlige omgivelser med køer græssende på digeskråningerne og duften af nyslået hø. Sammen med sommervarmen en dejlig eftermiddag gennem det nordhollandske landskab.