Overliggerdag i Lemmer

2012-05-26

Formiddagen brugte vi på en cykeltur rundt i byen. I centrum fandt vi en hæveautomat og turistinformationen. Jeg har problemer med at hæve på mit Visa dankort – det går bare ikke. Til gengæld kan Jonna hæve på sit FDM masterkort, så vi klarer os vel. På turistkontoret fik vi anbefalet et besøg på verdens største dampdrevne pumpestation. Når den kører, kan den klare over 4 mill. liter pr. minut. Det må have været et kæmpe fremskridt i 1920, da værket blev taget i brug. Værket afvandede 15.000 ha. af Friesland. Vi fik en fin betjening, nemlig en rundviser til Jonna og jeg. Meget interessant og lærerigt. Fra 1920-1934 tjente værket også som sluseport, da tidevandet i den første periode nåede helt ind til Lemmer. Inddæmning af Zuidesøen fandt først sted i 1934. Efter middagssøvnen cyklede vi en tur til Sloten, hollands mindste by, en hyggelig, typisk hollandsk landsby ca. 8 km fra Lemmer. Der var mange sejlende turister i den lille by. Men det er jo også pinselørdag, og man har fri både søndag og mandag. Og så var det igen en sommerdag med 28 grader.