Lemmer-Enkhuisen

2012-05-27

Til formiddag pakkede vi cyklerne, som vi havde sejlet med på dækket siden Groningen. Endvidere blev båden igen gjort klar til ”rigtig” sejlads. Skøder og forskellige liner blev igen sat på plads. Men først skulle vi lige nyde turen gennem Lemmer på kanal. Det kostede 5 € i bro-/slusepenge, men det var da også en oplevelse. Ikke mindst slusningen. Store og små både, gummibåde, vandscootere, alt i en pærevælling blev sluset ud i IJsselmeer. Vejret var godt, men i starten var der ikke meget vind. Men da vi var blandt flere hundrede sejlbåde, blev alle sejl sat. Vi passerede en del, alt imens vinden så småt kom. Vinden var hele tiden foran for tværs og til slut gik vi over 6 knob. Det var dejlig igen at sejle for sejl. Da vi kom til Enkhuisen havn var alt kaos. Alle tyskere fra den anden side af IJsselmeer var på pinsetur. Vi opgav at finde en plads og smed i stedet anker i bugten bag havnen. Her ligger vi fint. Vi har endda badet i de fine vejr – vandtemperatur 21,7 grader. I morgen besøger vi Hoorn – hvis/når alle tyskere er taget hjem på arbejde. Afgang Lemmer kl. 10,15. Ankomst Enkhuisen kl. 16,00. Først ude af slusen kl. 11,30. Trip 19,3 sm.