2. turistdag i Amsterdam

2012-06-01

I dag var det så Van Gogh Museet, der stod for tur. Først cykelturen – og tænk – det gik også godt i dag! Derefter i en ca. 200 m lang kø til museet. Længere end til Vinterpaladset i Skt. Petersborg. Efter billetkøbet endnu en kø, hvor alt bliver gennemlyst, nøjagtigt som i lufthavnene nu om stunder. Så blev det endelig Van Gogh, det handlede om. 900 billeder og 1100 tegninger samt et utal af breve blev det til i hans korte og hektiske liv. De sidste år var han på flere psykiatriske klinikker. Hans liv endte som 37-årig, hvor han skød sig selv. Han var nært knyttet til sin bror Theo Van Gogh, som var kunsthandler. Han udtrykte i breve til broderen, at nu kunne de måske snart sælge nogle af hans malerier. Det blev aldrig til det store, og familietragedien fuldbyrdedes, da Theo døde året efter Vincent, kun 34 år gammel. Ikke desto mindre var der meget at komme efter på museet. Hans oliemaleri startede først i 1882, så han har vært meget produktiv i sine sidste år. De kendteste af hans værker er solgt i stort antal som tryk, så hans selvportræt, solsikkerne og galocherne findes i mange hjem. Hans produktion de sidste år, 1889-90, bærer ofte præg af hans svingende sindstilstand. Mættet med alle disse indtryk drog vi igen ind mod centrum. Jonna ville gerne se blomstermarkedet og lige overfor en blomsterbod spiste vi frokost. Jonna købte 8 poser blomsterløg, mest tulipaner, men også gladiolus. På vej hjem lagde vi vejen forbi Begijnhof, en oase midt i byen, som det kneb os at finde. Stedet blev grundlagt i 1346 til medlemmerne af den katolske lægsøsterorden, beguinerne. Her finder man bl.a. den engelske kirke og Het Houten Huis – Amsterdams ældste hus. Huset har træfacade, hvilket er usædvanligt. Det blev nemlig forbudt at opføre træhuset i Amsterdam i 1521. Så gik turen til færgen og senere hjem til båden. Dagens program var slut. Vejret holdt tørt og her sidst på eftermiddagen skinner solen. I morgen tager vi afsked med Amsterdam, og hvis vejret holder, har vi planer om at sejle gennem byens broer ved nattetide – da der er spærretid om dagen. Men nu må vi se!