Sixhaven-Hauthaven-Alphen an den Rijn

2012-06-02 to 2012-06-03

Vi fik købt ind, inden cyklerne blev surret på dæk. Inden afgang fra Sixhaven fik vi en lang snak med en hollænder ved navn Peter om vores videre færd sydpå i Holland. Trods hans rosende omtale af Harlem besluttede vi alligevel at tage den kortere tur gennem Amsterdam ved nattetide. Godt middag lagde vi os i Hauthaven, som dog kun var en kaj foran den første bro, som kun åbner få gange i døgnet. Om aftenen lyttede vi på kanal 69, og kl. 01,30 fik vi besked på at gøre klar. Vi var 7 både ifølge de ca. 2 timer gennem Amsterdams broer. Kl. 4 var vi gennem Amsterdam, men da det var søndag, åbnede den næste bro først kl. 8. Det betød, at vi kunne komme rigtigt i seng i 3½ time. Det trængte vi til, da det kun blev til få afbrudte perioder med søvn, mens vi ventede på afgang fra Hauthaven. Vi sejlede igennem Amsterdam i tørvejr, men i morges regnede det. Hele formiddagen sejlede vi i regnvejr og 8 grader – helt norske tilstande. Trætte og kolde når vi i havn i Alphen an den Rijn. Vi ankom kl. ca. 11, og nu bruges eftermiddagen til tøjvask og til at få varmen. Meget god lille havn. Pris 12,50 € alt incl. – dvs. strøm, bad, internet, vand – en tøjvask koster 3€, en tørring ligeså. Det betyder, at vi allerede nu kl. 14,30 er i gang med at vaske og med varmen tændt ser vi sport på TV – det er det eneste program, vi kan forstå – der er dog sjovt nok en børnefilm på dansk.