Alphen an den Rijn - Dordrecht

2012-06-05

Kl. 7,45 står havnemesteren klar og vinker farvel og ønsker os en god tur sydpå. Hurtigt får vi følgeskab af 4 sejlbåde – 2 svenske og 2 hollandske, som skal samme vej som os. Ved slusningen i Gauda ligger vi lige foran den ene svenske båd. Det viser sig, at det er en alenesejler, der taler perfekt dansk. Undervejs kommer vi til at lægge til udenpå hans båd, mens vi venter ved Alblasserdam. Senere mødes vi ved Dordrecht, hvor vi har tænkt at overnatte. Vi følges ind i en hyggelig lille havn, Nieuwe Haven, som næsten ligger midt i byen. Først gennem en bro for at komme ind i havnen. Dernæst gennem en lille bro, der deler havnebassinet. Vi er igen i tidevand, så der er tale om flydebroer. Vejret har artet sig i dag. Tørvejr og lidt lune i luften, men vinden er stadig kold. Sidst på eftermiddagen bød Svend, som den svensk/danske sejler hedder, på en øl. Han sejler en 1 år gammel Malö 37. Flot, flot skib, men vist heller ikke samme prisklasse som vores Bavaria. Det blev et hyggeligt møde – snak om både, børn, arbejde og vores videre planer. Svend skal til England, hvor konen vil støde til. Efter aftensmaden cyklede vi en tur for at se Dordrecht. Dordrecht var den først hollandske by,der fik købstadsrettigheder. Det var i 1220, og det gav byen et vældigt opsving. På cykelturen så vi The Grote Kerk, rådhuset og den gamle bydel med flotte byporte. Vi sluttede af med en Heiniken på en restauration ved kanalen. En fin sommeraften, inden der kommer regn i morgen .